Η Δυσλεξία αποτελεί μια Ειδική Μαθησιακή Δυσκολία στο γραπτό λόγο. Πιο συγκεκριμένα τα παιδιά με δυσλεξία εντοπίζουν έντονη δυσκολία στην αναγνωστική ευχέρεια, στην ορθογραφία και δυσκολεύονται να μεταφέρουν τον προφορικό τους λόγο στο γραπτό.
Όσοι ασχολούμαστε με τη μάθηση παιδιών, τα οποία έχουν διαγνωστεί με δυσλεξία, προκειμένου η μελέτη μας να είναι ευχάριστη αλλά και αποδοτική οφείλουμε να είμαστε δημιουργικοί ως προς το τρόπο οργάνωσης της μαθησιακής διαδικασίας και να παρέχουμε τη δυνατότητα στα παιδιά να αναλαμβάνουν ενεργό ρόλο στη πρόκτηση της γνώσης και να απολαμβάνουν την εμπλοκή τους καλλιεργώντας τους τα ανάλογα κίνητρα.
Πιο συγκεκριμένα θα μπορούσαμε να αξιοποιήσουμε:
- Μαρκαδόρους και υπογραμμίστηκα ώστε να μάθουμε πιο ευχάριστα τις καταλήξεις της ορθογραφίας.
- Τον ηλεκτρονικό υπολογιστή, ώστε να μάθουμε το μάθημα της Ιστορίας μέσω της προβολής ενός μικρού βίντεο – με βάση το κεφάλαιο στο οποίο βρίσκεται το παιδί.
- Οργανωτές κειμένων πχ σχεδιαγράμματα ώστε να είναι σε θέση τα παιδιά να αποκωδικοποιούν και να αποστηθίζουν πιο εύκολα τις βασικές πληροφορίες των θεωρητικών μαθημάτων.
- Συστήματα ηχογράφησης, ώστε τα παιδιά να είναι σε θέση να ακούσουν την ανάγνωσή τους ή και τη παράδοση των μαθημάτων, που προηγήθηκε.
- Χρονόμετρα, με στόχο το ταχύτερο ρυθμό αντιγραφής.
- Σταυρόλεξα και κρυπτόλεξα με στόχο τόσο την εκμάθηση της ορθογραφίας αλλά και του νέου σχολικού λεξιλογίου.
- Διαδραστικές μαθησιακές δραστηριότητες μέσω στου Η/Υ – κυκλοφορούν δωρεάν στο διαδίκτυο αρκετές εφαρμογές.
- Κόμικ , ως εναλλακτικά μέσα εξάσκησης της αναγνωστικής ευχέρειας.
- Παιχνίδια, όπως το UNO για την εξάσκηση στις προπαίδειες.
- Πολύχρωμα χαρτιά και χαρτόνια, για την οπτικοποίηση των βημάτων επίλυσης των μαθηματικών πράξεων καθώς και τρισδιάστατοι αριθμοί.
- Αισθητηριακά αντικείμενα, όπως πλαστελίνη, πυλός κτλ για τη γραφή λέξεων καθώς και τρισδιάστατα γράμματα .
Δεν πρέπει να ξεχνάμε πως ένας ακόμη βασικός μας στόχος θα πρέπει να είναι και η εκμάθηση του πως οργανώνουμε τη σχολική μελέτη, οπότε μαζί με το παιδί μας οπτικοποιούμε το σχολικό πρόγραμμα, βγάζουμε στην επιφάνεια εργασίας μας μόνο τα απαραίτητα σχολικά αντικείμενα που θα χρειαστούμε, ξεκινάμε τη μελέτη από τα πιο απαιτητικά μαθήματα και δεν ξεχνάμε να οργανώσουμε τη σχολική μας τσάντα μετά την ολοκλήρωση των εργασιών μας.
Προσπαθούμε να αξιοποιήσουμε στη μελέτη, όσες πιο πολλές αισθήσεις γίνεται, να χρησιμοποιούμε χρώματα και εικόνες, να απλοποιούμε τις εκφωνήσεις των εργασιών και φυσικά να επιβραβεύουμε οποιαδήποτε είδος προσπάθειας καταβάλλουν τα παιδιά, ενισχύοντας τη φαντασία τους και τη καλλιέργεια ενός θετικού κλίματος εργασίας και τριβής με τα σχολικά μαθήματα.