Πολλοί από εμάς αναμένουμε να μεγαλώσουν τα παιδιά μας ώστε να ξεκινήσουμε την ανάγνωση παραμυθιών… γιατί όμως δεν διαβάζουμε παραμύθια στα μωρά μας ακόμη και όταν είναι νεογέννητα; Ίσως επειδή νομίζουμε ότι δεν είναι σε θέση να τα κατανοήσουν, οπότε κρίνεται μάταιη μία τέτοια προσπάθεια;;;
Ακριβώς το αντίθετο όμως ισχύει! Ας αναλογιστούμε μόνο τα λόγια του Αϊνστάιν: « Αν θέλετε τα παιδιά σας να γίνουν έξυπνα, διαβάστε τους παραμύθια». Μάλιστα συχνά τόνιζε πως το δώρο της φαντασίας έπαιξε πολύ σπουδαιότερο στην εξέλιξή του από την ίδια τη γνώση και τη θετικιστική σκέψη.
Γιατί λοιπόν να αρχίσουμε να διαβάζουμε παραμύθια ακόμη και στα νεογέννητα;
Αρχικά, διαβάζοντας παραμύθια στα παιδιά μας περνάμε δημιουργικό, ποιοτικό χρόνο μαζί τους. Μέσω αυτής της δραστηριότητας ενδυναμώνεται η σχέση με το παιδί μας και ενισχύεται η ανάπτυξη μίας υγιής προσωπικότητας.
Τα παιδιά μαθαίνουν να αναγνωρίζουν τις φωνές των γονέων τους και να νιώθουν γαλήνη στην αγκαλιά τους.
Όπως σε όλα τα παιδιά αλλά ιδιαίτερα στα μωρά αρέσουν αρκετά οι εικόνες των παραμυθιών παρατηρώντας τα έντονα χρώματα των εικόνων.
Μπαίνουν οι βάσεις για την ενίσχυση του εκφραστικού λόγου των παιδιών. Τα παιδιά ακούγοντας συνομιλίες και παρακολουθώντας τον ενήλικα να μιλάει σταδιακά και το ίδιο το παιδί αρχίζει να μιμείται τον ομιλητή του. Δίνουμε λοιπόν όσα περισσότερα ερεθίσματα στο παιδί μας ώστε να ξεκινήσει τα «μπαμπαλίσματα».
Αναπτύσσεται το λεξιλόγιο των παιδιών. Μέσω των παραμυθιών το παιδί έρχεται σε επαφή με λέξεις που ενδέχεται να μη χρησιμοποιούνται στη καθημερινότητά του. Ακόμη, το παιδί μαθαίνει λέξεις και έννοιες πριν εισαχθεί στο σχολείο ευνοώντας τις μετέπειτα σχολικές του δραστηριότητες.
Τα παραμύθια θα ενισχύσουν ακόμη περισσότερο τη φαντασία, τη δημιουργικότητα των παιδιών, την ικανότητά τους να αφηγηθούν μία ιστορία που άκουσαν και έπειτα να γράψουν και μία ολοκληρωμένη έκθεση.
Μέσω των παραμυθιών μαθαίνουν ήθη και έθιμα από όλο το κόσμο και διευρύνονται οι γνώσεις τους.
Η διαδικασία της ανάγνωσης λαμβάνει θετικό πρόσημο και ευνοείται η ανάπτυξη της φιλαναγνωσίας βοηθώντας το παιδί μεγαλώνοντας να αφιερώνει χρόνο στην ανάγνωση λογοτεχνικών βιβλίων.
Έχουν θεραπευτικό ρόλο καθώς μέσω αυτών ενισχύεται η αυτοπεποίθηση των παιδιών. Μέχρι τα 4 έτη τα παιδιά δεν είναι σε θέση να διακρίνουν τη μυθοπλασία από τη πραγματικότητα με αποτέλεσμα πολλές φορές να ταυτίζονται με τον ήρωα της ιστορίας και να υιοθετούν τρόπους αντιμετώπισης προκλήσεις παρόμοιες με αυτές του ήρωα.
Τα παιδιά μαθαίνουν να ακούνε. Η ανάγνωση ενός παραμυθιού αποτελεί ισχυρό κίνητρο για ένα παιδί. Κατά την ακρόαση της ιστορίας ενισχύεται η συγκέντρωση του παιδιού και κάνει ησυχία – σημαντικές δεξιότητες για τη μετέπειτα σχολική του καριέρα.
Ας αξιοποιήσουμε τα οφέλη που μας παρέχονται από την ανάγνωση παραμυθιών κάνοντας ένα ευχάριστο διάλειμμα από τη καθημερινή ρουτίνα ενδυναμώνοντας ταυτόχρονα τη σχέση μας με το παιδί.
Της Μαρίας Κώστα Ζώτου,
Ειδική Παιδαγωγός, MSc
Εξειδίκευση στις Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες