Η μελέτη των σχολικών μαθημάτων αποτελεί για πολλά παιδιά μία ανυπόφορη διαδικασία, την οποία θέλουν να αποφύγουν. Δεν είναι λίγες οι φορές όπου γονείς και παιδαγωγοί έχουν ακούσει από το στόμα των παιδιών τη φράση «ΔΕΝ ΘΕΛΩ ΝΑ ΔΙΑΒΑΣΩ». Εκείνη τη στιγμή τα παιδιά μας αφοπλίζουν και δεν επιθυμούν να συνεργαστούν με αποτέλεσμα πολλές φορές να οδηγούμαστε σε προστριβές και άλλες φορές να πηγαίνουν αδιάβαστα στο σχολείο.
Είναι σημαντικό να γίνει κατανοητό στα παιδιά ότι η μελέτη έχει θετικά οφέλη και πως ακολουθώντας συγκεκριμένα «κολπάκια» μπορεί να πραγματοποιηθεί σε σύντομο χρονικό διάστημα χωρίς να δυσανασχετήσουν. Το πιο σημαντικό είναι να διευκρινίσουμε και να ξεκαθαρίσουμε εμείς οι γονείς στον εαυτό μας ότι ο στόχος της μελέτης δεν είναι αποκλειστικά να μετατρέψουμε τα παιδιά μας σε άριστους μαθητές αλλά μέσα από την ανάπτυξη μίας ευχάριστης και δημιουργικής μελέτης τα παιδιά μας θα αποκτήσουν ποιοτικές γνώσεις, τις οποίες θα μπορέσουν να τις αξιοποιήσουν και στη μετέπειτα ζωή τους. Ακριβώς το ίδιο αίσθημα οφείλουμε να καλλιεργήσουμε και στα παιδιά μας τονίζοντας την αξία της μελέτης.
Εξίσου σημαντική είναι και η άμεση ενίσχυση οποιασδήποτε προσπάθειας που καταβάλλουν τα παιδιά μας κατά τη μελέτη των σχολικών μαθημάτων τους. Ενισχύοντας τις θετικές συμπεριφορές των παιδιών μας θα έχουμε ως συνέπεια την επανεμφάνισή τους και τα παιδιά μας θα συνδυάσουν τη μελέτη των μαθημάτων με ευχάριστα συναισθήματα και ανάλογες αμοιβές.
Οφείλουμε σαν γονείς να είμαστε διαλλακτικοί με τα παιδιά μας και να έχουμε διάθεση να συζητήσουμε με τα παιδιά μας. Πολλές φορές όμως τα παιδιά μας δεν δέχονται την εναλλακτική της συζήτησης, οπότε σε εκείνη τη στιγμή μπορούμε να εφαρμόσουμε τα παρακάτω tips:
- Όταν το παιδί μας έχει εξωτερικεύσει την αγανάκτησή του ως προς το διάβασμα των μαθημάτων του και δεν επιθυμεί να συνεργαστεί είναι επιθυμητό η μελέτη να ξεκινήσει από το αγαπημένο του μάθημα, ώστε να του δοθεί χρόνος να ηρεμήσει και να γίνει πιο συνεργάσιμος στα επόμενα γνωστικά αντικείμενα.
- Τα μεγάλα σε έκταση κείμενα, τα οποία πρέπει να διαβάσουν τα παιδιά τα αγχώνουν και τα τρομάζουν, οπότε σε τέτοιες περιπτώσεις θα μπορούσαμε να αξιοποιήσουμε τη τεχνικής της εναλλάξ ζευγαρωτής ανάγνωσης, όπου η ανάγνωση γίνεται με εναλλαγή δηλαδή είτε εναλλάξ ανάγνωση αριθμημένων προτάσεων είτε εναλλάξ ανάγνωση αριθμημένων παραγράφων. Με αυτό το τρόπο το παιδί αντιλαμβάνεται ότι ο όγκος του κειμένου που έχει να διαβάσει περιορίζεται και δέχονται πιο εύκολα τη δραστηριότητα της ανάγνωσης.
- Η αντιγραφή κειμένων μπορεί να μετατραπεί σε μία ευχάριστη δραστηριότητα μετατρέποντάς τη σε παιχνίδι: χρησιμοποιείστε ένα χρονόμετρο και ζητήστε από το παιδί σας να ολοκληρώσει την αντιγραφή σε λιγότερο χρόνο από αυτόν που έχετε ορίσει . Θα μπορούσατε να σημειώνετε σε ένα τετράδιο τους χρόνους που σημειώνει το παιδί και να κερδίζει ένα «έπαθλο», όταν ολοκληρώνει την αντιγραφή σε σύντομο χρονικό διάστημα.
- Κατά την εκμάθηση της ορθογραφίας το παιδί έρχεται αντιμέτωπο με πολλές άγνωστες και δύσκολες λέξεις. Σε αυτές τις περιπτώσεις δεν έχει νόημα να βάζετε το παιδί σας να γράφει ξανά και ξανά τις λέξεις μέχρι να τις μάθει αλλά να παίξετε κρεμάλα με αυτές τις λέξεις ή να αξιοποιήστε την εικονογραφική μέθοδο.
- Εάν η επίλυση των μαθηματικών πράξεων είναι ανιαρή για το παιδί σας τότε οι εν λόγω πράξεις μπορούν να επιλυθούν στον υπολογιστή (κυκλοφορούν πολλές σχετικές εφαρμογές) και ύστερα να αντιγραφούν στο τετράδιο. Γενικά προτιμήστε την εξάσκηση στα Μαθηματικά αξιοποιώντας διαδραστικές ασκήσεις στο διαδίκτυο, όπως για παράδειγμα εξάσκηση στη προπαίδεια.
- Όσων αφορά τα μαθήματα απομνημόνευσης μην απαιτείται από το παιδί σας όταν αρνείται να συνεργαστεί να κάτσει να διαβάσει όλο το μάθημα αλλά αξιοποιείστε τις τεχνικές της περίληψης και των γραφικών οργανωτών, ώστε να περιοριστεί ο όγκος του μαθήματος.
- Το πιο σημαντικό είναι να μη ξεχνάτε να επιβραβεύετε συνεχώς το παιδί σας αλλά να θέτετε και ενισχυτές, τους οποίους θα κερδίσει υπό τη προϋπόθεση να συνεργαστεί.
- Τέλος, σημαντικό ρόλο στη διαδικασία της μελέτης των μαθημάτων διαδραματίζουν και τα ολιγόλεπτα διαλείμματα, τα οποία πρέπει να συμπεριλάβουμε στο πρόγραμμα μελέτης.
Της Μαρίας Κώστα Ζώτου, Ειδική Παιδαγωγός, MSc
Εξειδίκευση στις Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες
Πηγή: blog.yellowday.gr