Η Ιστορία αποτελεί για πολλούς μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς ένα απαιτητικό γνωστικό αντικείμενο και αυτό γιατί καθίσταται υποχρεωτική η απομνημόνευση / παπαγαλία ονομάτων, όρων και βασικών πληροφοριών. Πολλές φορές μάλιστα η εκμάθηση ενός και μόνου μαθήματος ολοκληρώνεται ύστερα από πολύωρη μελέτη και με ενδιάμεσες προστριβές με τους γονείς.

Το κάθε παιδί έχει το του στυλ μάθησης, μαθαίνει με το δικό του τρόπο, οπότε οφείλουμε να το σεβαστούμε, να είμαστε προσαρμοστικοί στις ανάγκες των παιδιών μας και να εντοπίσουμε τη κατάλληλη τεχνική εκμάθησης της Ιστορίας, με βάση το τρόπο που κατανοεί και αποθηκεύει τις πληροφορίες του μαθήματος το κάθε παιδί. Επιλέγοντας λοιπόν τη καλύτερη προσέγγιση η μελέτη της Ιστορίας μπορεί να πραγματοποιηθεί σε σύντομο χρονικό διάστημα, μέσα από μία λειτουργική και εποικοδομητική διαδικασία μελέτης.

Πιο συγκεκριμένα:

  • Διαβάζουμε πρώτα εμείς το μάθημα (ακουστική κατανόηση) και με αυτό το τρόπο δίνουμε χρόνο στο παιδί μας να συγκεντρωθεί στο περιεχόμενο του κειμένου. Στη συνέχεια, ζητάμε από το παιδί να το διαβάσει (εσωτερική ανάγνωση ή φωναχτά) και το βοηθάμε να εντοπίσει τις νοηματικές ενότητες, να υπογραμμίσει τις βασικές πληροφορίες κάθε ενότητας με διαφορετικό χρόνο και να γράψει ένα πλαγιότιτλο σε κάθε νοηματική ενότητα.
  • Ένας άλλος τρόπος εκμάθησης της Ιστορίας είναι ο εξής: δίπλα από κάθε νοηματική ενότητα το παιδί να κρατήσει σημειώσεις πάνω σε post it, καταγράφοντας μόνο τις βασικές πληροφορίες.
  • Ακόμη, μπορούμε να βοηθήσουμε το παιδί μας να μάθει το μάθημα μέσω του σχηματισμού μίας περίληψης, όπου θα παρουσιάζονται συγκεντρωμένες όλες οι χρήσιμες πληροφορίες σε μικρή έκταση.
  • Πολλά παιδιά μαθαίνουν καλύτερα ένα θεωρητικό μάθημα εάν το ακούσουν ή το παρακολουθήσουν σε βίντεο. Μπορείτε λοιπόν είτε να αφηγηθείτε εσείς προφορικά το μάθημα (με όσο το δυνατόν πιο εκφραστικό / παραστατικό τρόπο) είτε να χρησιμοποιήσουν ένα μαγνητοφωνάκι, όπου θα ηχογραφήσουν τον εαυτό τους να υπαγορεύει το μάθημα ή μπορούν στο διαδίκτυο να εντοπίσουν σχετικά βιντεάκια με βάση την ενότητα στην οποία βρίσκονται.
  • Ορισμένα παιδιά είναι σε θέση να αποστηθίσουν καλύτερα μία πληροφορία, όταν αυτή τους παρουσιάζεται μέσω οπτικών βοηθημάτων. Σε αυτές τις περιπτώσεις οι γραφικοί οργανωτές π.χ. σχεδιάγραμμα και με τη βοήθεια εικόνων και χαρτών θα βοηθήσουμε τα παιδιά μας να μάθουν ευχάριστα και γρήγορα το μάθημα.
  • Ήρθε η ώρα να παίξουμε με τα παιδιά μας. Ένα βοηθητικό παιχνίδι είναι αυτό της εναλλαγής ρόλων, όπου ο γονέας μετατρέπεται σε μαθητή και το παιδί σε δάσκαλο. Με αυτό το τρόπο το παιδί μας έχοντας κάνει μία πρόχειρη προετοιμασία του μαθήματος, θα νιώθει υπεύθυνο ως προς τη παράδοση του μαθήματος και θα προσπαθεί να μεταφέρει στον «μαθητή» το νόημα του μαθήματος, όσο πιο ολοκληρωμένα γίνεται.
  • Για τα παιδιά εκείνα, που δυσκολεύονται στον εκφραστικό τους λόγο, έχοντας χωρίσει το κείμενο σε νοηματικές ενότητες και υπογραμμίζοντας τις βασικές πληροφορίες, μια βοηθητική τεχνική είναι αυτή των ερωτοαπαντήσεων. Με αυτό το τρόπο δίνουμε τη δυνατότητα στο παιδί να ενισχύσει την εκφραστικότητα του λόγου του απαντώντας σε δομημένες ερωτήσεις, χωρίς να χρειάζεται να παπαγαλίσει.
  • Η Ιστορία εμπεριέχει πολλά δύσκολα ονόματα, τα οποία τα παιδιά μπορούν να τα θυμούνται πιο εύκολα εάν τα μάθουν μέσω κρεμάλας και σταυρόλεξων.
    Τέλος, μια βοηθητική τεχνική για την εκμάθηση ασύνδετων σχημάτων ή κατηγοριών είναι εκείνη των ακρωνύμιων, το οποίο σχηματίζεται με τα αρχικά γράμματα του σχήματος που πρέπει να μάθει το παιδί.