Τα παιδιά ερχόμενα στο «μεγάλο» Δημοτικό σχολείο έρχονται αντιμέτωπα με πολλές νέες απαιτητικές συνθήκες, τόσο μαθησιακές όσο και κοινωνικές. Μία νέα δεξιότητα, στην οποία θα πρέπει να έχουν εξασκηθεί είναι αυτή της γραφής.
Ο οπτικο – κινητικός συντονισμός είναι η ικανότητα του ατόμου να ελέγχει την κίνηση του χεριού του με τα μάτια του. Η εν λόγω δεξιότητα είναι απαραίτητη για να συντονίζουμε τις κινήσεις μας και να ανταποκρινόμαστε σε ότι βλέπουμε. Επομένως, η γραφή αποτελεί μία σημαντική δεξιότητα, στην οποία πρέπει να εξασκηθούν όλα τα παιδιά, ώστε να ανταποκριθούν με επιτυχία στις γραφο – κινητικές δραστηριότητες του σχολείου.
Οι ασκήσεις προγραφής έχουν ως στόχο τη προετοιμασία του παιδιού για γραφή. Το κάθε παιδί που φοιτά στο Νηπιαγωγείο και θα προαχθεί στο Δημοτικό σχολείο δεν είναι έτοιμο να αρχίσει να γράφει ανάμεσα σε δύο γραμμές χωρίς να έχει εξασκηθεί προηγουμένως σε ασκήσεις υποτυπώδους γραφής.
Πως μπορούμε λοιπόν να προετοιμάσουμε τα παιδιά μας, ώστε να είναι έτοιμα και να ανταποκριθούν με επιτυχία σε αυτά τα είδη εργασιών χωρίς γκρίνιες και προστριβές;;;
- Αρχικά, στο εμπόριο υπάρχει μεγάλη ποικιλία με βιβλία Πρώτης γραφής, τα οποία μπορούμε να προμηθευτούμε και να ξεκινήσουμε την εξάσκηση.
- Οι εργασίες προγραφής δεν χρειάζεται να περιορίζονται μόνο στο χαρτί αλλά να επεκτείνονται και σε άλλες επιφάνειες εργασίας και με άλλα υλικά γραφής π.χ. με άμμο, ζυμάρι, ζάχαρη… αφήστε ελεύθερη τη φαντασία σας και δημιουργήστε μαζί με τα παιδιά σας.
Μία ακόμη σημαντική δεξιότητα για την εκμάθηση της γραφής είναι αυτή της λεπτής κινητικότητας. Η λεπτή κινητικότητα έχει ως στόχο να αναπτύξει τις λεπτές κινήσεις του παιδιού ώστε να έχει καλύτερο συντονισμό των δακτύλων των χεριών και των ματιών. Η γραφή απαιτεί την αναπαραγωγή συγκεκριμένων σημείων σε ένα περιορισμένο διάστημα, από τα αριστερά στα δεξιά, για αυτό το παιδί πρέπει να είναι σε θέση να συντονίζει τα χέρια, τα δάχτυλα και τα μάτια του. Ορισμένες απλές ασκήσεις ενίσχυσης της λεπτής κινητικότητας είναι οι παρακάτω:
- Να βγάζει τα κορδόνια από το παπούτσι του και να τα περνάει μέσα στις τρύπες.
- Να γυρίζει ανάποδα τις κάλτσες του.
- Να περνάει μία κλωστή μέσα από τη βελόνα.
- Να ρίχνει νερό από το ένα ποτήρι στο άλλο χωρίς να του χύνεται.
Τέλος, μία ακόμη σημαντική δεξιότητα, την οποία θα πρέπει να κατέχει το παιδί μας ώστε να είναι σε θέση να γράφει λειτουργικά είναι ο προσανατολισμός στο χώρο. Οι ασκήσεις προσανατολισμού στο χώρο αποσκοπούν στην ικανότητα του παιδιού να προσανατολίζεται ανάμεσα στο χώρο που το περιβάλλει. Έτσι, θα είναι σε θέση να αντιλαμβάνεται τη φορά των γραμμάτων και να μην αντικαθιστά οπτικά όμοια γραφήματα και να τα γράφει με τη σωστή φορά. Ορισμένες απλές ασκήσεις ενίσχυσης του προσανατολισμού είναι οι εξής:
- Παίρνουμε διάφορες στάσεις με το σώμα μας και ζητάμε από το παιδί μας να της μιμηθεί.
- Φτιάχνουμε διάφορα μοτίβα ή κατασκευές και ζητάμε από το παιδί μας να κατασκευάσει τα ίδια σχέδια.
Εάν κρίνεται ότι το παιδί σας δυσκολεύεται και χρειάζεται ενίσχυση ως προς τις παραπάνω δεξιότητες τότε απευθυνθείτε σε έναν ειδικό, ώστε να αξιολογηθεί το παιδί σας και να βοηθηθεί αναλόγως.
Της Μαρίας Κώστα Ζώτου, Ειδική Παιδαγωγός, MSc
Εξειδίκευση στις Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες
Πηγή lifemade.gr